Monday, March 11, 2013

Nasi Ayam Penyet Pasar Borong Selangor


Sekarang ni nasi ayam penyet dah jadi makanan feveret especially untuk time lunch dan jugak dinner. Dulu rajin la pergi Restoran Wong Solo...Ayam Penyet Ria...Ayam Penyet AP...tapi sejak ter cuba nasi ayam penyet kat Pasar Borong Selangor, terus tak jenguk dah kedai-kedai tadi tu. Sebabnya...harga lebih murah...selain ayamnya yang digoreng panas bila diorder dan cili (sambal)nya digiling segar. Dekat dengan rumah jugak.

Selain ayam gorang dan sambal, ada jugak tempe dan tauhu goreng serta pucuk ubi yang dijadikan ulam. Disertakan juga sup sebagai penambah rasa. Kombinasi yang cukup simple tetapi to me, sangat sedap dan harganya sangat berpatutan. Hanya RM6.50 sepinggan. Sebab selalu sangat datang, makcik kedai ni pun dah kenal muka. Dia tau dah, asal datang aje mesti nak makan nasi ayam penyet. Konpem tak order makanan lain dah

Pasar Borong Selangor
  
Inilah kedainya...

Kedai ni letaknya paling hujung sekali berdekatan/bertentangan dengan zon sayur kat pasar tu. Bila masuk ke kawasan pasar (lepas bayar seringgit kat pintu masuk), terus belok ke kiri dan drive hingga ke bahagian hujung deret kedai makan yang ada. Kedai ni memang yang paling hujung dan boleh cam dengan kerusi plastiknya yang berwarna kuning.



Dulu kedai ni simple je tapi sekarang nampaknya dah direnovate masa cuti Tahun Baru Cina yang lepas. Dah elok bersimen dan susun aturnya nampak kemas. Selain tu, dah ada jugak gerai jual satay...baru je beroperasi so kalau memalam datang ke pasar ni, boleh la pekena satay kat kedai ni. (Belum test lagi so tak boleh nak komen). Waktu malam, selain satay dan ayam penyet, ada juga dijual makanan ala carte seperti nasi goreng, mi goreng etc. 



Pada waktu siang, selain nasi ayam penyet, ada juga dijual nasi putih berlauk...selain tu, bakso pun ada jugak. Tapi, berdasarkan pengamatan akibat selalu sangat datang makan nasi ayam penyet kat sini, mostly nasi ayam penyet lah yang menjadi makanan kegemaran, yang selalu diorder oleh pelanggan yang datang. Kalau diorang tak makan kat sini, diorang bungkus untuk bawak balik makan kat rumah.

Nyum...nyum...
Inilah dianya nasi ayam penyet tu...so, kalau ada sesapa nak test sedap ke tidak, boleh lah datang sendiri ke pasar borong ni pekena nasi ayam penyet ni sambil-sambil shopping barang basah untuk stok dapur....ayam goreng boleh dipilih sama ada nak bahagian dada atau peha...

Map untuk ke Pasar Borong Selangor sebagai panduan kalau takde Global Positioning System (GPS) kat phone atau dalam kereta:





No comments: